صفر تا صد سفر هوایی با حیوانات خانگی
نوشته شده توسط : نیما زمانی

نکات و قوانینی که برای حمل حیوانات خانگی در اکثر ایرلاین ها مشترک هستند:

 

معمولاً وزن قفس حیواناتی که اجازه دارند به داخل کابین بروند نباید بیشتر از ۵ کیلو باشد، اما وزن قفس حیواناتی که در قسمت بار نگه‌داری می‌شوند تا ۱۳ کیلو مجاز است.

وزن حیوانات، جزو بار مجاز مسافر حساب می‌شود و در صورت اضافه‌بار، مسافر ملزم به پرداخت جریمه است.

حیواناتی که صاحبان آن‌ها نابینا یا ناشنوا هستند شامل قانون اضافه‌بار نمی‌شوند.

بستن قلاده برای حیوانات داخل قفس ممنوع است.

شما باید بعد از خرید بلیط هواپیما، همراهی حیوان خانگی را به ایرلاین مربوطه اطلاع دهید تا هماهنگی‌های لازم برای صدور مجوز انجام شود.

 

اگر خودتان مسافر باشید و بخواهید حیوان خانگی خود را با خود ببرید:

 

شما نمی توانید سگ یا گربه‌ خود را حتی اگر داخل باکس باشد به کابین مسافربری ببرید. آن ها باید به قسمت بار بروند. و شما باید بلیط حمل پِت با هواپیما را خریداری کنید. کد AVIH یا سرویس حمل موجود زنده. از همان دفتر هواپیمایی که برای خودتان بلیط تهیه می کنید. هر مسافر می‌تواند دو قلاده سگ یا گربه، یا ۱۰ پرنده تزیینی همراه خود حمل کند.

 

اگر شما مسافر نباشید و بخواهید مثل ارسال حیوانات با پست عمل کنید:

 

در این شرایط شما باید حیوان را تحویل کارگو (بخش حمل بار هوایی) بدهید. در این صورت در همان ترمینال باربری هم، باید مشخص کنید که در مقصد، حیوان باید تحویل چه کسی شود. مشخصات کامل گیرنده را هم باید برایشان قید کنید. اسم کامل، تلفن ثابت و همراه، آدرس فرستنده و گیرنده باید روی قفس چسبانده شود.

نکته: اگر حیوان‌تان بیمار باشد، ممکن است بدون مدارک پزشکی او را نپذیرند. حیوانات وحشی، آبزیان، پرنده‌، پیله حشره و به‌طور کلی جانورانی که حیوان خانگی به‌‌حساب نمی‌آیند را هم همراه مسافر نخواهند پذیرفت.

نکته: حیوان مادر و حداکثر ۳ بچه‌ را می‌توان هنگام تحویل به بار، در یک قفس جای داد (در صورتی‌ که وزن هر کدام بیشتر از ۲ کیلوگرم نباشد) اگر وزن بچه‌ ها بیشتر باشد، باید در قفس‌ های جداگانه گذاشته شوند.

نکته: حیوان خانگی باید در قفس مخصوص حمل باشد. نه هر باکسی. پت‌ شاپ‌ ها یا فروشگاه‌ های حیوانات، قفس‌ های ویژه‌ برای پرواز را دارند. بدون چرخ هستند و درشان را می‌شود قفل کرد. ارتفاع آن هم به گونه ای است که حیوان می‌تواند بایستد، بچرخد و یا بخوابد. منفذ برای تهویه دارد و جنس آن محکم است.

نکته: اگر سگ یا گربه‌ شما به‌ تازگی مادر شده است. باید ۱۰ تا ۱۲ هفته از تولد بچه هایش بگذرد.

 

برای بردن حیوان خانگی به داخل هواپیما چه مدارکی مورد نیاز است:

 

تنها حیوانات سالم برای حمل‌ونقل هوایی پذیرفته می‌شوند، به خاطر همین برای حمل حیوانات باید گواهی مربوط به سلامتی حیوان را تهیه کنید. (این گواهی باید از طرف یک مرکز بهداشت معتبر در کشور مبدأ تائید شده باشد)

مدارک واکسیناسیون معتبر

شناسنامه و گذرنامه حیوان (برای حیوان‌هایی که گذرنامه دارند)

تهیه‌ی قفس مناسب برای حیوان (قفس باید محکم و بدون چرخ باشد و برای ایستادن طبیعی حیوان به اندازه کافی بزرگ باشد)

گذاشتن آب به مقدار کافی در قفس

دادن غذای سبک و مناسب به حیوان قبل از پرواز

اکثر هواپیمایی‌ها قبل از پرواز قرصی مخصوص به حیوان می‌دهند تا حیوان در طول پرواز به راحتی بخوابد و سروصدای کمتری داشته باشد.

 

چه حیواناتی را می‌شود با هواپیما حمل کرد ؟

 

بعضی‌ها حیوان خانگی مثل سگ، گربه و پرنده دارند و مایلند موقع سفر یا مهاجرت به کشوری دیگر همراه‌شان ببرند. معمولا برای جابه‌جایی حیوان‌های خانگی در بیشتر پروازهای داخلی مشکلی وجود ندارد و فقط باید مدارک مورد نیاز را از قبل آماده کرد.

اگر حیوان‌ بیمار باشد، احتمالا آن را نمی‌پذیرند. نکته دیگر هم اینکه خیلی از شرکت‌های هواپیمایی حیوانات وحشی، آبزیان، پرنده‌، پیله حشره و به‌طور کلی جانورانی که حیوان خانگی به‌‌حساب نمی‌آیند را به‌عنوان همراه مسافر نمی‌پذیرند. برای این موارد باید از راه دوم، یعنی تحویل به ترمینال باربری اقدام کرد، آن‌هم در صورتی که کشور مقصد پذیرای حیوان باشد.

درمورد تعداد حیوانات هم محدودیت‌هایی وجود دارد. برای مثال حیوان مادر و حداکثر ۳ بچه‌اش می‌توانند تحویل بار شوند، آن‌هم در صورتی‌که وزن هر کدام بیشتر از ۲ کیلوگرم نباشد و همه در یک قفس جا بگیرند. اگر وزن بچه‌ها بیشتر باشد، باید در قفس‌های جداگانه گذاشته شوند.

نمی‌توانید حیوان خانگی را با هر قفسی به فرودگاه ببرید. پت‌شاپ‌ها یا مغازه‌ها و فروشگاه‌هایی که وسایل حیوانات را می‌فروشند، قفس‌های ویژه‌ای دارند که برای پرواز طراحی شده. این قفس‌ها بدون چرخ هستند و درشان را می‌شود قفل کرد. ارتفاع قفس باید به‌اندازه‌ای باشد که حیوان بتواند بایستد، منفذ برای تهویه داشته باشد و جنسش محکم و بادوام باشد.

فراموش نکنید قبل از تحویل قلاده‌، بازش کنید و پوزه‌ حیوان را آزاد بگذارید. اگر حیوان را با بارنامه می‌فرستید، باید اسم کامل، تلفن ثابت و همراه، آدرس فرستنده و گیرنده روی قفس چسبانده شود

 

شرایط حمل حیوانات در پروازهای بین‌المللی

 

پروازهای بین‌المللی موارد بیشتری برای هماهنگی دارند، به‌ویژه اگر پرواز دو یا چند مقصدی در پیش باشد. فرستادن حیوان به بعضی از کشورها فقط از راه کارگو و تحویل حیوان به باربری ممکن است، مثل انگلیس، دبی و عمان.

ورود حیوان به بعضی از کشورها مثل انگلیس و استرالیا بدون گذراندن قرنطینه ممنوع است. اگر می‌خواهید حیوان خانگی را به انگلیس ببرید، باید مدارک بیشتری حاضر کنید.

برای سفر به کشورهایی مثل مالزی یا امارات متحده عربی، گواهی بهداشتی سازمان دامپزشکی و آزمایش تیتر هاری لازم است.

هواپیمایی قطر، قفس‌های مخصوص خودش را دراختیار مسافر قرار می‌دهد، مگر این‌که بخواهید با بارنامه حیوان را بفرستید. شرکت ایران‌ایر هم ممکن است قفس دراختیارتان قرار دهد. اما از قبل حتما بررسی و هماهنگ کنید.

 

این فهرست را به‌خاطر داشته باشید و به مدارکی که در بالا گفتیم، اضافه کنید: میکروچیپ، شماره‌ میکروچیپ و تاریخ دقیق تزریق آن، واکسن هاری با ذکر مشخصات کامل و تاریخ، تاریخ دقیق واکسیناسیون با جزییاتی مثل اسم واکسن، شماره سری و تاریخ انقضا، تاریخ واکسیناسیون یادآور و بالاخره تست خون برای اندازه‌گیری آنتی‌بادی هاری که ۳۰ روز بعد از تزریق واکسن هاری انجام می‌شود.

نمونه آزمایش خون باید توسط آزمایشگاه‌های مورد تایید اتحادیه اروپا بررسی شود. اگر پاسخ آزمایش قابل‌قبول باشد، سه ماه بعد حیوان می‌تواند وارد انگلیس شود. درمان انگل در سگ‌ها ۲۴ تا ۱۲۰ ساعت قبل از ورود حیوان به فرودگاه مقصد انجام می‌شود.

 

اگر دو یا چند مقصد را در پیش داشته باشید. برخی کشورها مثل انگلیس، دبی و عمان، حیوان را همراه صاحبش نمی پذیرند یعنی فقط از راه کارگو و تحویل حیوان به باربری می‌توانید آن ها را بفرستید.

بعضی از کشورها بدون گذراندن قرنطینه پت شما را به کشورشان راه نمی‌دهند. (هزینه قرنطینه را هم شما می پردازید.) مثل انگلیس و استرالیا. به علاوه برای بردن حیوان‌تان به انگلیس باید مدارک بیشتری داشته باشید و راه سخت تری را طی کنید.

 

هزینه حمل حیوانات با هواپیما

 

شرایط حمل حیوانات با هواپیما را گفتیم. حالا اصل قضیه هزینه آن است. پت شما با قوانین مخصوص به اضافه بار به حساب می‎شود. هزینه حمل حیوان متناسب با مجموع وزن حیوان به علاوه قفسش برای شما منظور می‌شود.

در صورتیکه حیوان شما پرنده باشد، هزینه آن چهار برابر مجموع وزن پرنده و قفس آن خواهد شد.

اگر حیوانات اهلی هستد، هزینه حمل آن دو برابر مجموع وزن حیوان اهلی و قفس آن است.

لازم به ذکر است که هزینه کارگزاری هم به‌صورت مجزا محاسبه شده و با مبلغ کل جمع خواهد شد.

توصیه قبل از پرواز برای حیوانات خانگی

پیش از پرواز، چند ساعت قبل یه پت خود غذا دهید و تا جایی که ممکن است غذای سبکی را برایش در نظر بگیرید.

حیوانتان را تمیز و قفسش را کاملاً ضدعفونی کنید.

اگر طول پرواز بیشتر از ۲ ساعت است، آب  و غذا به اندازه‌ کافی در دسترس حیوان قرار دهید.

قفس را روز آخر نخرید. حیوان باید به آن عادت کند. اسباب‌ بازی مورد علاقه‌ او را هم در قفسش قرار دهید. اینطوری استرس جابه‌جایی را هم می تواند راحت‌ تر تحمل کند.

اطلاعات خود را با مراجعه به ایرلاین یا فرودگاه تکمیل کنید.

منبع : مجله چتراتا





:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: